• Plan pracy

      Często nie można całkowicie zaradzić problemom ludzi, ale jeśli jest się z nimi i jest się dla nich, i jeśli cokolwiek dla nich się robi, to już jest coś!” Brat Geoff
      • GODZINOWY  ROZKŁAD  PRACY  PEDAGOGA  SZKOLNEGO


        Obowiązuje od 1 września 2022 r.

        Poniedziałek

        Wtorek

        Środa

        Czwartek

        Piątek

        7.00-7.30

        8.00-12.45

        7.00-12.45

        7.30-7.30

        8.00-11.40

        7.00-10.30

        7.00-9.00

         

         

        PLAN PRACY  PEDAGOGA  SZKOLNEGO  W  ZESPOLE  SZKÓŁ  NR  2  W  LUDWIKOWICACH KŁODZKICH

           NA ROK SZKOLNY  2022 / 2023

         

        Plan pracy pedagoga szkolnego na rok szkolny 2022/2023 powstał w oparciu o przepisy prawa oświatowego, obowiązujące dokumenty wewnątrzszkolne, kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023. Zaproponowane działania będą realizowane na bieżąco w ciągu roku szkolnego oraz w razie wystąpienia takiej potrzeby - na wniosek wychowawcy, nauczyciela, rodzica/prawnego opiekuna i uprawnionych do tego osób – we współpracy z dyrekcją, nauczycielami i rodzicami.

         

        Praca pedagoga szkolnego obejmuje koordynowanie udzielanej w placówce pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 9 sierpnia 2017  r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach  i obwieszczenia ministra edukacji narodowej z dnia 9 lipca 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia ministra edukacji narodowej w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

         

         

         

         

        Zadania główne

         

         

        Zadania szczegółowe i sposób realizacji

         

         

        Uwagi

        Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych  potrzeb rozwojowych
         i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia  mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły.

        • Diagnoza sytuacji dydaktyczno-opiekuńczo – wychowawczej; sporządzenie wykazów zagadnieniowych; uczniów z trudnościami w nauce, z zaburzeniami zachowania,, wymagających pomocy socjalnej, z rodzin niewydolnych wychowawczo,  z rodzin niepełnych, zastępczych, uczniów szczególnie uzdolnionych, przewlekle chorych oraz zakwalifikowanych do zajęć wyrównawczych ,   korekcyjno – kompensacyjnych i innych specjalistycznych na podstawie badań ankietowych wychowawców,
        • Ukierunkowane wywiady z rodzicami oraz obserwacja uczniów podczas zajęć, przerw i innych aktywności szkolnych w celu rozpoznawania indywidualnych potrzeb uczniów,
        • Ukierunkowane rozmowy z wychowawcami i nauczycielami mające na celu analizowaniu i omawianiu przyczyn niepowodzeń szkolnych celem organizacji wsparcia i pomocy psychologiczno - pedagogicznej dla uczniów oraz wychowanków przedszkola,
        • Udział w pracach zespołów pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
        • Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną oraz innymi specjalistycznymi placówkami działającymi na rzecz dzieci – organizacja  diagnozowania uczniów,
        • Współpraca z poradniami specjalistycznymi, instytucjami wspierającymi rodzinę,
        • Obserwacja funkcjonowania, zachowania  uczniów w szkole; podczas zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz przerw,
        • Ukierunkowane  rozmowy  z dziećmi mające na celu rozpoznanie ich indywidualnych potrzeb i możliwości edukacyjno-wychowawczych oraz sposobów ich zaspokajania,
        • Wywiady w domach  uczniów w celu rozpoznania warunków środowiska życia uczniów i ich rodzin,
        • Analiza postępów w nauce uczniów o specjalnych i innych rozwojowych potrzebach edukacyjnych; niepełnosprawnych, z dysfunkcjami rozwojowymi, szczególnie uzdolnionych,
        • Badania przesiewowe słuchu wychowanków przedszkola.

         

         

         

         Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących  barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu szkoły i placówki.

        • Prowadzenie obserwacji i działań diagnostycznych w celu rozpoznawania przyczyn trudności w nauce, trudności wychowawczych, problemów emocjonalnych,
        • Prowadzenie badan ankietowych w oparciu o narzędzia własne oraz wystandaryzowane,
        • Zajęcia diagnostyczne z uczniami ukierunkowane na rozwiązywanie problemów pojawiających się w zespołach klasowych,
        • Ukierunkowane rozmowy z uczniami mające na celu zidentyfikowanie przyczyn problemów,
        • Ukierunkowane rozmowy z  rodzicami mające na celu wsparcie i wskazanie  oddziaływań pożądanych wychowawczo wobec dziecka,
        • Współudział w spotkaniach klasowych – na wniosek wychowawców,
        • Wskazywanie możliwości korzystania z pomocy specjalistycznych placówek; zarówno w przypadku ucznia z trudnościami szkolnymi, o specjalnych potrzebach edukacyjnych, niepełnosprawnego, jak i szczególnie uzdolnionych,
        • Bieżąca współpraca z kuratorami sądowymi; analiza funkcjonowania rodzin objętych nadzorem kuratora,
        • Bieżąca współpraca z GOPS -em, MOPS – em – analiza jakości funkcjonowania rodzin uczniów,
        • Udział w pracach Gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego,
        • Badania socjometryczne zespołów klasowych – na wniosek wychowawców lub na podstawie własnych obserwacji,
        • Współpraca z innymi instytucjami zewnętrznymi wspierającymi pracę szkoły.

         

         

        Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej

        w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb.

        • Porady dla uczniów z zakresu organizacji nauki, radzenia sobie ze stresem szkolnym, bieżącymi problemami,
        • Wsparcie uczniów w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych, min. konsultacje w zakresie wspierania samodzielnej pracy nad wyrównywaniem zaburzonych funkcji percepcyjnych i motorycznych,
        • Wskazywanie rodzicom osób i instytucji udzielających wsparcia i pomocy specjalistycznej,
        • Współpraca z instytucjami zewnętrznymi wspierającymi pracę szkoły,
        • Konsultacje dla nauczycieli (w tym w sprawie dostosowania wymagań i sposobów  ich realizacji, jak również oceniania do indywidualnych możliwości uczniów),
        • Zajęcia z uczniami o charakterze terapeutycznym – adekwatnie do bieżących potrzeb,
        • Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne – adekwatnie do bieżących potrzeb,
        • Organizowanie zajęć specjalistycznych dla uczniów, kształcenia specjalnego, zindywidualizowanej ścieżki kształcenia – adekwatnie do potrzeb,
        • Postulowanie o  organizację zajęć dydaktyczno – wyrównawczych, korekcyjno – kompensacyjnych oraz rozwijających kompetencje społeczno-emocjonalne -  adekwatnie do potrzeb uczniów wynikających z opinii psycho-pedagogicznych,
        • Dbanie o realizację zaleceń PPP w zakresie dostosowania wymagań  z poszczególnych przedmiotów – współpraca z nauczycielami przedmiotów,
        • Realizacja „Programu przeciwdziałania niepowodzeniom szkolnym”.

         

         

        Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży.

        • Opracowanie i ewaluacja szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego; współpraca z psychologiem oraz wychowawcami klas w kwestii organizacji diagnozy środowiska szkolnego,
        • Realizacja profilaktyczno - wychowawczego programu przeciwdziałania agresji w klasach I – III „Krasnal”,
        • Realizacja profilaktyczno - wychowawczego programu przeciwdziałania  agresji w klasach IV – VIII „Razem mówimy stop!”,
        • Realizacja w klasach V – VIII  profilaktyczno - wychowawczego programu „Mój wybór”
        • Realizacja zajęć reedaptacyjnych po zdalnym nauczaniu  w klasach V  - VIII „ Integracja zespołu klasowego, Cyberprzemoc” – współpraca z PPP w Nowej Rudzie,
        • Realizacja cyklu  zajęć profilaktyczno – wychowawczych w kl. IV „Jesteśmy bezpieczni w sieci”,
        • Realizacja w klasie IV - VI  programu profilaktycznego  „Saper, czyli jak rozminować agresję”,
        • Organizacja zajęć z zakresu integracji osób zdrowych z niepełnosprawnymi – edukacja włączająca
        • Zajęcia wychowawcze z uczniami  wynikające z bieżących potrzeb lub specyfiki zespołu klasowego,
        • Prowadzenie zajęć  terapeutycznych dla uczniów nadpobudliwych i wycofanych emocjonalnie oraz społecznie – według potrzeb,
        • Zajęcia kształtujące umiejętności emocjonalno – społeczne – adekwatnie do bieżących potrzeb
        • Kontynuacja projektu „GRANIE NA EKRANIE” – adekwatnie do oferty organizatora,
        • Współpraca z instytucjami zewnętrznymi wspierającymi szkoły w zakresie uzależnień oraz innych problemów.

         

        Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych,

        zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy

        w środowisku przedszkolnym,  szkolnym

        i pozaszkolnym uczniów.

        • Ukierunkowane rozmowy indywidualne   z uczniami, rodzicami i nauczycielami,
        • Współpraca z wychowawcami klas – planowanie pracy z uczniem adekwatnie do jego indywidualnych potrzeb,
        • Współpraca z dyrektorem szkoły w zakresie  form pomocy  psychologiczno-pedagogicznej zapewniających uczniom wsparcie adekwatne do ich potrzeb,
        • Podejmowanie działań interwencyjnych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa ucznia na terenie szkoły oraz edukowanie uczniów w zakresie konsekwencji związanymi z zrachowaniami niebezpiecznymi,
        • Organizowanie zajęć  we współpracy z policją nt. „Odpowiedzialność nieletniego w świetle prawa – IV-VIII, „Bezpieczna droga do i ze szkoły” – przedszkole, I-III,
        • Zajęcia z uczniami o charakterze profilaktycznym z zakresu problematyki przemocy rówieśniczej, cyberprzemocy, postaw prospołecznych, rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie z emocjami, metod i technik efektywnego przyswajania wiedzy oraz umiejętności szkolnych,
        • Realizacja programu Uwaga Wagarowicz,
        • Zajęcia  indywidualne i grupowe o charakterze terapeutycznym – adekwatnie do potrzeb,
        • Współpraca z wychowawcami, nauczycielami w celu rozwiązywania bieżących  problemów wychowawczych,
        • Współpraca z rodzicami w celu rozwiązywania problemów wychowawczych,
        • Opiniowanie sytuacji uczniów adekwatnie do potrzeb instytucji zewnętrznych i rodziców
        • Innowacja pedagogiczna „JA, TY, MY!  WIEM,  GDZIE..., Z  KIM...,  DLACZEGO....  I  W  JAKIM  CELU....”.

         

         

        Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych
        i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych w stosunku do uczniów.

        • Prowadzenie interwencji w sytuacjach kryzysowych oraz mediacji w sporach z udziałem uczniów, nauczycieli, rodziców,
        • Prowadzenie interwencji w sytuacjach przemocy rówieśniczej,
        • Udzielanie porad w zakresie rozwiązywania sytuacji konfliktowych i spornych.

         

        Pomoc rodzicom
         i nauczycielom w rozpoznawaniu
         i rozwijaniu indywidualnych

        możliwości, predyspozycji
        i uzdolnień uczniów.

        • Konsultacje dla rodziców; przekazywanie wniosków poobserwacyjnych dotyczących predyspozycji i możliwości uczniów oraz ich zainteresowań,
        • Psychoedukacja rodziców – spotkania tematyczne według potrzeb,
        • Spotkania indywidualne i grupowe z uczniami – motywowanie do rozwoju własnych pasji, zainteresowań i uzdolnień,
        • Spotkania z nauczycielami, wychowawcami – wsparcie w rozwijaniu indywidualnych predyspozycji i uzdolnień uczniów.

         

        Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:

        1.  Rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
        2. Udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
        • Udzielanie wsparcia nauczycielom w interpretacji opinii psycho-pedagogicznych oraz orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, planowania pracy z uczniami,
        • Pomoc wychowawcom w zakresie tworzenia dokumentacji związanej z organizacją kształcenia specjalnego,
        • Opracowanie procedur szkolnych z zakresu organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
        • Współpraca z wychowawcami i nauczycielami w kwestii tworzenia WOPFU, IPET oraz dostosowań wymagań edukacyjnych adekwatnie do potrzeb uczniów,
        • Prowadzenie dokumentacji związanej z diagnozami psycho – pedagogicznymi uczniów,
        • Organizowanie szkolenia z zakresu udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej; na wniosek wychowawców, dyrektora.

         

         

         

         

         

        Realizowanie zadań z zakresu pomocy materialnej udzielanej uczniom.

         

        • Analiza stanu wyposażenia dzieci w odpowiednią do potrzeb i  pór roku odzież  oraz obuwie – współpraca z wychowawcami klas,
        • Współpraca z GOPS i MOPS w celu organizacji pomocy materialnej potrzebującym uczniom i ich rodzinom.

         

        Organizacja pracy własnej.

        • Współpraca z dyrektorem, wychowawcami, nauczycielami w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych oraz opiekuńczo-wychowawczych,
        • Systematyczne gromadzenie literatury pedagogicznej i pomocy dydaktycznych niezbędnych w pracy pedagoga,
        • Samodoskonalenie oraz udział w doskonaleniu zawodowym,
        • Zapewnienie uczniom, rodzicom i nauczycielom różnorodnych kanałów kontaktu z pedagogiem,
        • Prowadzenie dokumentacji pedagoga.

         

        Opracowała Ewa Miśkiewicz -pedagog szkolny